تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی

امروزه با توجه به تغییر شکل و فرم بیماری ها و گسترش بیماری های جدید و مختلف در دنیا و جهش های ویروسی متعددی که بشر هر ساله با آن ها مواجه است بهبود عملکرد و تقویت سیستم ایمنی بدن به موضوعی بسیار مهم و جدی برای افراد تبدیل شده است چرا که همواره بهترین روش درمانی، پیشگیری می باشد و پیشگیری یعنی تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از بیمار شدن.
در این مقاله سعی کرده ایم تا در ابتدا سیستم ایمنی بدن را به شکلی ساده توضیح دهیم و روش های موثر بر تقویت سیستم ایمنی با مکمل طبیعی را معرفی کنیم.

سیستم ایمنی بدن چیست

سیستم ایمنی بدن که به آن سیستم دفاعی بدن نیز گفته می شود در واقع وظیفه ی شناسایی و دفاع کردن از بدن در برار میکرو ارگانیسم های بیماری زا را دارد. سیستم ایمنی بدن مانند یک فیلتر عمل کرده و با شناسایی و تفکیک سلولها و مولکول های خودی از غیرخودی، راه ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن را مختل می‌کند و در صورت ورود هریک از آنها سریع ترین واکنش را برای شناسایی و حمله به آنها نشان می دهد.

اکثر افراد وقتی که نام سیستم ایمنی بدن را می شنوند یاد گلوبول های سفید می افتند در صورتی که نکته ای که باید راجع به سیستم ایمنی بدن بدانیم این است که درواقع یک سیستم است و نه یک عضو به این معنی که چندین عامل درون بدن ما در کنار یکدیگر سیستم ایمنی بدن ما را می سازند که گلوبول های سفید یکی از آنها می باشند.

سیستم ایمنی بدن تشکیل شده از آنزیم لیزوزیم، گلبول های سفید، اسید معده، پوست و… می باشد. جالب است بدانید که بخشی از سیستم ایمنی در بدو تولد به صورت مادرزادی وجود دارد و بخشی از آن در طول زندگی و مواجهه بدن با ویروس ها، باکتری ها و بیماری های مختلف ایجاد می شود.

همچنین سیستم ایمنی بدن نسبت به مقابله با ویروس ها، باکتری ها و بیماری های وارد شده به بدن با واکنش های مختلفی از جمله واکنش التهابی و واکنش دمایی نیز واکنش نشان می دهد.
واکنش التهابی بیشتر برای زخم های ایجاد شده در بدن اتفاق می افتد و واکنش دمایی که همان تب کردن است برای ویروس ها و باکتری های راه یافته به درون بدن و به منظور محدود کردن فعالیت ویروس و باکتری در بدن اتفاق می افتد.

عوامل موثر در ضعیف کردن سیستم دفاعی بدن

عوامل زیادی می توانند در ضعیف کردن سیستم دفاعی بدن موثر باشند که در زیر به مهمترین عوامل موثر در ضعیف کردن سیستم دفاعی بدن اشاره می کنیم:

  • مصرف دخانیات و الکل
  • کمبود ویتامین ها در بدن به خصوص ویتامین C
  • ابتلا به دیابت یا بیماری قند
  • آلرژی و مصرف زیاد شیرینیجات و مواد قندی
  • عدم فعالیت درست کلیه ها و تجمع سموم در بدن
  • استفاده طولانی مدت از داروها
  • سرطان و درمان های شیمیایی آن
  • بیماریهای اسکلتی و عضلانی
  • ابتلا به بیماری نقص ایمنی یا همان ویروس ایدز که از شایعترین بیماریهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است
  • بیماریهای خونی همچون کم خونی، سرطان خون، میلوفیبروز یا نوعی اختلال در مغز استخوان

به طور کلی باید بدانیم که کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون نشان‌ از پایین آمدن قدرت دفاعی بدن است و در این مدت چنانچه ویروس و یا میکروب بیماری‌زا وارد بدن شود، توانایی بدن برای مقابله با آن‌ها کاهش یافته و ممکن است فرد به بیماری‌های مختلفی مبتلا شود.

راه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری ها

شاید شما هم به این سوال فکر کرده باشید که راه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری ها کدام هستند؟ چگونه می توانید سیستم ایمنی بدن خود را بهبود بخشید؟
به طور کلی، سیستم ایمنی بدن شما از شما در برابر میکرو ارگانیسم های بیماری زا دفاع می کند. اما گاهی اوقات شکست می خورد؛ یک میکروب با موفقیت حمله می کند و شما را بیمار می کند. آیا می توان در این فرآیند مداخله کرد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟ اگر رژیم غذایی خود را بهبود بخشید چطور؟ می توان برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری ها از ویتامین ها یا داروهای گیاهی خاصی مصرف کرد؟

برای تقویت سیستم ایمنی خود چه کاری می توانید انجام دهید ؟

قطعا افرادی که به دنبال سلامتی خود هستند تا به حال حداقل یکبار این سوال را از خود پرسیده اند که برای تقویت سیستم ایمنی خود چه کاری می توانند انجام دهند؟ ایده ی تقویت سیستم ایمنی توسط فرد کمی فریبنده است. سیستم ایمنی دقیقاً همین است یک سیستم، نه یک عضو واحد. در نتیجه برای عملکرد خوب، به تعادل و هماهنگی نیاز دارد.
هنوز بسیاری از محققان در مورد پیچیدگی‌ ها و ارتباط متقابل سیستم ایمنی چیز زیادی نمی‌ دانند. در حال حاضر، هیچ ارتباط مستقیم علمی ثابت شده ای بین سبک زندگی و افزایش عملکرد ایمنی وجود ندارد.

اما این بدان معنا نیست که تأثیرات سبک زندگی بر سیستم ایمنی قابل انکار باشد. محققان در حال بررسی اثرات رژیم غذایی، ورزش، سن، استرس روانی و سایر عوامل بر سیستم ایمنی، هم در حیوانات و هم در انسان ها هستند. در این میان، استراتژی‌ های کلی زندگی سالم منطقی هستند، زیرا احتمالاً به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌ کنند و مزایای سلامتی اثبات‌ شده دیگری نیز به همراه دارند.

در ادامه مهمترین عواملی که می توانند بر سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار باشند را با هم بررسی خواهیم کرد.

راه های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن

شابد به جرات بتوان گفت اولین راه سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن یک سبک زندگی سالم هست. پیروی از دستورالعمل‌ های کلی سلامتی مفید ترین قدمی است که می‌ توانید برای حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی خود بردارید. هر قسمت از بدن شما، از جمله سیستم ایمنی شما، زمانی که از حملات محیطی در امان باشد و با استراتژی های زندگی سالم مانند موارد زیر تقویت شود، بهتر عمل می کند:

  • سیگار نکشید
  • از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
  • به طور منظم تمرین کنید.
  • اگر الکل مصرف می کنید، یا آن را کنار بگذارید یا آن را فقط در حد اعتدال بنوشید.
  • خواب کافی داشته باشید.
  • اقدامات لازم را برای جلوگیری از عفونت انجام دهید؛ مانند شستن مکرر دست ها و پختن کامل گوشت.
  • سعی کنید استرس را به حداقل برسانید.
  • تمام واکسن های توصیه شده را بزنید. واکسن ها سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند تا با عفونت ها قبل از اینکه در بدن شما نفوذ کنند، مبارزه کنند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم

بسیاری از محصولات موجود در قفسه ‌های فروشگاه ادعا می ‌کنند که خطری برای سلامتی ندارند اما مفهوم سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن از نظر علمی بسیار متفاوت تر از تعریف کمپانی های تولید مواد غذایی است و این سوال را به وجود می آورد برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم.

خب در این باره باید گفت که هرچه ماده ی غدایی و خوراک مصرفی ما تازه تر باشد بهتر است و هر چه کمتر با مواد افرودنی و ترکیبات شیمیایی ترکیب شده باشد می تواند ارزش عذایی و سلامتی بیشتری برایمان داشته باشد و این موضوع به مرور باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد

تلاش برای تقویت سلول های سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده است. این به این دلیل است که انواع مختلفی از سلول ها در سیستم ایمنی بدن وجود دارد که به طرق مختلف به میکروب های مختلف پاسخ می دهند. کدام سلول ها را باید تقویت کنید و به چه تعداد؟ تاکنون دانشمندان پاسخ کاملی برای آن پیدا نکرده اند و آنچه شناخته شده است این است که بدن، سلول های ایمنی تولید می کند.
بدن ما لنفوسیت‌ های بیشتری نسبت به آن چیزی که می ‌تواند استفاده کند، تولید می ‌کند و سلول ‌های اضافی خود را از طریق یک فرآیند طبیعی مرگ سلولی به نام آپوپتوز حذف می‌ کنند. برخی قبل از هر اقدامی، برخی پس از پیروزی در نبرد با یک میکرو ارگانیسم. هیچ کس نمی داند که سیستم ایمنی به چند سلول یا بهترین ترکیب سلولی نیاز دارد تا در سطح بهینه خود عمل کند.

برای پیچیده تر کردن مسائل، تعداد سلول های مورد نیاز برای ایجاد یک پاسخ ایمنی موثر می تواند بسته به نوع عفونت متفاوت باشد. بدن همچنین باید بتواند بین سلول های خوب و بد تمایز قائل شود تا بتواند ایمنی موفقی ایجاد کند. این امر مستلزم آن است که بدن پروتئین های منحصر به فرد روی سطح هر سلول و همچنین هرگونه ماده خارجی را که ممکن است وجود داشته باشد، تشخیص دهد. سپس بدن نیاز به ایجاد نوع و مقدار مناسب سلول دارد تا هم با عفونت مبارزه کند و هم از حمله اشتباه به سلول های سالم جلوگیری کند.

پس در نتیجه برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود سعی کنید تا می توانید از مواد غدایی سالم و پر خاصیت و البته تازه استفاده کنید.

سیستم ایمنی و سن

رابطه ی مستقیمی بین سیستم ایمنی و سن افراد وجود دارد. با افزایش سن، توانایی پاسخ ایمنی ما کاهش می یابد، که به عفونت های بیشتر و سرطان های بیشتر کمک می کند. همانطور که امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است، بروز شرایط مرتبط با افزایش سن نیز افزایش یافته است.

در حالی که برخی از افراد سالم پیر می شوند، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که در مقایسه با افراد جوان تر، احتمال ابتلای افراد مسن به بیماری های عفونی بیشتر است و این نشان می دهد که سیستم ایمنی و سن رابطه ی مستقیمی باهم دارند. علاوه بر این، احتمال مرگ آنها در اثر عفونت بیشتر است. عفونت های تنفسی، از جمله آنفولانزا، ویروس کووید ۱۹ و به ویژه ذات الریه عامل اصلی مرگ و میر افراد بالای ۶۵ سال در سراسر جهان هستند.

هیچ کس نمی داند چرا این اتفاق می افتد، اما برخی از دانشمندان مشاهده می کنند که این افزایش سن با کاهش سلول های T مرتبط است، احتمالاً به دلیل آتروفی شدن تیموس با افزایش سن، تولید سلول های T کمتر می شود. اینکه آیا این کاهش در عملکرد تیموس افت سلول‌ های T را توضیح می‌دهد یا اینکه تغییرات دیگر نقشی را ایفا می ‌کنند، کاملاً مشخص نیست و چیزی که مشخص است این است که سیستم ایمنی و سن اثر معکوسی بر روی یکدیگر دارند.

پاسخ واکسن افراد مسن نشان دهنده کاهش پاسخ ایمنی به عفونت ها است. به عنوان مثال، مطالعات واکسن های آنفولانزا نشان داده است که برای افراد بالای ۶۵ سال، واکسن کمتر از کودکان سالم (بالای ۲ سال) موثر است. اما علیرغم کاهش اثربخشی، واکسیناسیون آنفولانزا و به طور قابل توجهی میزان بیماری و مرگ و میر را در افراد مسن کاهش داده است.

علاوه بر رابطه ی سیستم ایمنی و سن با یکدیگر به نظر می رسد بین تغذیه و سیستم ایمنی در سالمندان نیز ارتباط وجود دارد. نوعی از سوء تغذیه که به طور شگفت انگیزی حتی در کشورهای ثروتمند رایج است، به عنوان « سوء تغذیه ریز مغذی ها» شناخته می شود. سوء تغذیه ریز مغذی‌ ها، که در آن فرد دچار کمبود برخی ویتامین‌ ها و مواد معدنی ضروری است که از رژیم غذایی به دست می ‌آیند یا از طریق آن مکمل می ‌شوند، ممکن است در افراد مسن رخ دهد. افراد مسن کمتر غذا می خورند و تنوع کمتری در رژیم غذایی خود مصرف می کنند.

رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن شما

همانطور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره کردیم رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن شما رابطه ی بسیار مستقیم و اثرگذاری بر روی یکدیگر دارند. مانند هر نیروی جنگی، ارتش سیستم ایمنی بدن روی شکم خود حرکت می کند. رزمندگان سیستم ایمنی سالم به تغذیه منظم نیاز دارند. دانشمندان مدت ‌هاست دریافته ‌اند که افرادی که در فقر زندگی می‌ کنند و دچار سوء تغذیه هستند، در برابر بیماری‌ های عفونی آسیب ‌پذیر تر هستند. به عنوان مثال، محققان نمی دانند که آیا عوامل رژیم غذایی، مانند غذاهای فرآوری شده یا مصرف زیاد قند ساده، بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر منفی می گذارد یا خیر. هنوز مطالعات نسبتا کمی در مورد رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن شما و اثرات تغذیه بر سیستم ایمنی انسان وجود دارد.

بهترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بهترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن در واقع مربوط می شود به ریز مغذی ها به عنوان مثال، کمبود روی، سلنیوم، آهن، مس، اسید فولیک و ویتامین‌های A، B6، C و E – پاسخ‌های ایمنی را در حیوانات، تغییر می‌دهد. با این حال، تأثیر این تغییرات سیستم ایمنی بر سلامت حیوانات کمتر مشخص است. تأثیر کمبودهای مشابه بر پاسخ ایمنی انسان و رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن هنوز ارزیابی نشده است.

علاوه بر این، از جمله بهترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن می توان به روی و ویتامین A  اشاره کرد.
تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به عفونت در جمعیت‌هایی که کمبود روی و ویتامین A دارند، افزایش می‌یابد. مکمل‌سازی با این ریزمغذی‌ها و سایر ریزمغذی‌ها می‌تواند دفاع طبیعی بدن در برابر بیماری‌ها را بهبود بخشد. این به این دلیل است که ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد و عملکرد سیستم ایمنی ضروری هستند. سطوح پایین این مواد مغذی می تواند منجر به نقص ایمنی شود و بدن را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کند که این موضوع اهمیت رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن را مشخص تر می کند.

بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید تا مشکلی برای رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن شما به وجود نیاید؟ اگر مشکوک هستید که رژیم غذایی شما تمام نیازهای ریزمغذی‌هایتان را تامین نمی‌کند، شاید برای مثال، سبزیجات دوست ندارید، مصرف روزانه یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی ممکن است کمکتان کند تا سلامتی خود را به همراه داشته باشید.

تقویت سیستم ایمنی با گیاهان و مکمل ها

به یک فروشگاه و یا داروخانه بروید، بطری‌هایی از قرص‌ها و داروهای گیاهی را خواهید دید که ادعا می‌کنند سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کنند. اگرچه اطلاعاتی درباره ی تقویت سیستم ایمنی با گیاهان و مکمل ها وجود دارد اما هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها واقعاً ایمنی را تا چه حدی تقویت می کنند که در برابر عفونت و بیماری ها بهتر از بدن محافظت کنند. نشان دادن اینکه آیا تقویت سیستم ایمنی با گیاهان و مکمل ها امکان پذیر است، هنوز یک موضوع بسیار پیچیده است. برای مثال، دانشمندان نمی دانند که آیا گیاهی که به نظر می رسد سطح آنتی بادی را در خون افزایش می دهد، واقعاً برای ایمنی کلی مفید است یا خیر.

در حالی که اثرات گیاهان بر ایمنی تا حد زیادی یک راز باقی مانده است، تحقیقات نشان داده است که تقویت سیستم ایمنی با گیاهان و مکمل ها امکان پذیر است و برخی گیاهان دارویی مانند قارچ گانودرما لوسیدوم می توانند به طور مثبت بر نشانگرهای زیستی خاص ایمنی مانند افزایش سطح آنتی بادی در خون تأثیر بگذارند.
این می تواند برای ایمنی کوتاه مدت مفید باشد، اما ممکن است لزوماً یک شاخص قابل اعتماد برای مزایای سلامتی بلند مدت نباشد. گیاهان دارویی باید با احتیاط مصرف شوند، زیرا برخی ممکن است با داروها تداخل داشته باشند یا عواقب ناخواسته دیگری داشته باشند. بنابراین، مهم است که قبل از افزودن گیاهان دارویی به رژیم غذایی خود با یک مشاور متخصص در این امور مشورت کنید. همچنین، بهتر است از گیاهان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی استفاده کنید تا مطمئن شوید که بیشترین سود را از گیاهان خود می برید.

امروزه در رابطه با تاثیر قارچ گانودرما لوسیدوم بر افزایش سطح سلامتی و تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن تحقیقات مفصلی صورت گرفته و مقالات متعددی هم در این زمینه چاپ شده که می توانید بر روی سایت مطالعه کنید.
همچنین قبل از شروع به مصرف قارچ گانودرما لوسیدوم به عنوان یک مکمل گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می توانید از مشاورین ما در رابطه با نحوه ی مصرف و دوز مصرفی مشاوره ی رایگان دریافت کنید.

استرس و عملکرد سیستم ایمنی

پزشکی مدرن به رابطه ی نزدیک بین ذهن و بدن پی برده است. طیف گسترده ای از بیماری ها، از جمله ناراحتی معده، کهیر، و حتی بیماری قلبی، با استرس عاطفی مرتبط هستند. علیرغم چالش ها، دانشمندان به طور فعال در حال مطالعه رابطه بین استرس و عملکرد سیستم ایمنی هستند.

تعریف استرس دشوار است. چیزی که ممکن است برای یک فرد استرس زا به نظر برسد برای دیگری نیست. وقتی افراد در معرض موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که آن‌ها را استرس‌ زا می‌دانند، اندازه‌گیری میزان استرسی که احساس می‌کنند برایشان دشوار است، و برای دانشمند دشوار است که بفهمد آیا برداشت ذهنی فرد از استرس درست است یا خیر. دانشمند فقط می تواند چیزهایی را اندازه گیری کند که استرس را منعکس می کند، مانند تعداد دفعاتی که قلب در هر دقیقه می زند، اما چنین اقداماتی ممکن است منعکس کننده عوامل دیگری نیز باشد در نتیجه مطالعه در رابطه با استرس و عملکرد سیستم ایمنی هم نیز دشوار می باشد.

این بدان معناست که تعیین میزان استرسی که یک فرد در یک موقعیت خاص تجربه می کند دشوار است. بهترین راه برای اندازه گیری استرس، در نظر گرفتن واکنش ها و واکنش های فرد به موقعیت است. این به دانشمندان اجازه می دهد تا رفتار فرد را در لحظه مشاهده کنند و ارزیابی کنند که آنها تا چه حد از محیط خود مضطرب یا تحت تأثیر قرار گرفته اند. علاوه بر این، پاسخ‌های آن‌ها می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا عواملی مانند عوامل فیزیکی، عوامل محیطی یا عوامل داخلی را در سطوح استرس آن‌ها شناسایی کنند که خود این موضوع می تواند کمک بسیاری در باره ی ارتباط بین استرس و عملکرد سیستم ایمنی بکند.

با این حال، اکثر دانشمندانی که رابطه بین استرس و عملکرد سیستم ایمنی را مطالعه می کنند، یک عامل استرس زا ناگهانی و کوتاه مدت را مطالعه نمی کنند. در عوض، آنها استرس‌های ثابت و مکرر موسوم به استرس مزمن را مطالعه می‌کنند، مانند استرس‌های ناشی از روابط با خانواده، دوستان و همکاران، یا چالش‌های پایدار برای عملکرد خوب در محل کار. برخی از دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا استرس مداوم بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد یا خیر.

اما انجام آنچه که دانشمندان «آزمایش‌های کنترل‌شده» می‌نامند بر روی انسان‌ها دشوار است. در یک آزمایش کنترل شده، دانشمند می تواند یک و تنها یک عامل را تغییر دهد، مانند مقدار یک ماده شیمیایی خاص، و سپس تأثیر آن تغییر را بر روی برخی پدیده های قابل اندازه گیری دیگر، مانند مقدار آنتی بادی های تولید شده توسط یک نوع خاص از مواد شیمیایی، اندازه گیری کند.

علیرغم این مشکلات اجتناب ناپذیر در اندازه گیری رابطه استرس و عملکرد سیستم ایمنی، دانشمندان در حال پیشرفت هستند. با این حال، برخی استدلال می‌کنند که استرس ناشی از حضور در محیط آزمایشگاهی می‌تواند به طور بالقوه داده‌های جمع‌آوری‌شده از آزمایش‌های اندازه‌گیری سطح استرس حیوان یا فرد را منحرف کند . اگر دانشمندان نتوانند به طور دقیق سطوح استرس را اندازه گیری کنند، نتیجه گیری در مورد رابطه استرس با ایمنی می تواند نادرست باشد.

رابطه ی سرما خوردگی و سیستم ایمنی بدن

مادرها می گویند ژاکت بپوش وگرنه سرما می خوری! آیا این حرف درست است؟ احتمالا نه. قرار گرفتن در معرض دمای نسبتاً سرد، حساسیت به عفونت را افزایش نمی دهد. دو دلیل وجود دارد که بتوانیم رابطه ی سرما خوردگی و سیستم ایمنی بدن را توضیح دهیم که چرا زمستان «فصل سرما و آنفولانزا» است.
در زمستان، افراد زمان بیشتری را در داخل خانه می گذرانند و با دیگرانی که می توانند میکروب های آنها را منتقل کنند، تماس نزدیک تری دارند. همچنین ویروس آنفولانزا زمانی که هوا سرد و مرطوب است مدت بیشتری در هوا باقی می ماند.

اما محققان همچنان به این سوال در جمعیت های مختلف علاقه مند هستند که رابطه ی سرما خوردگی و سیستم ایمنی بدن به چه صورتی است؟ برخی از آزمایشا های صورت گرفته بر روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سرما ممکن است مقاومت عفونت را کاهش دهد. اما در مورد انسان ها چطور؟ دانشمندان آزمایش‌هایی را انجام داده‌اند که در آن داوطلبان برای مدت کوتاهی در آب سرد غوطه‌ور شدند یا دوره‌های کوتاهی را برهنه در دمای منفی سپری کردند. آنها افرادی را که در قطب جنوب زندگی می کنند و کسانی که در سفر به رشته کوه های راکی کانادا هستند مورد مطالعه قرار داده اند. به عنوان مثال، محققان افزایش عفونت‌های تنفسی فوقانی را در اسکی‌بازان رقابتی صحرایی که به شدت در سرما ورزش می‌کنند، ثبت کردند، اما اینکه آیا این عفونت‌ها ارتباطی به رابطه ی سرما خوردگی و سیستم ایمنی بدن داشته باشد و یا به دلیل سرما یا عوامل دیگر مانند ورزش شدید یا خشکی هوا باشد، هنوز شناخته شده نیست.

گروهی از محققان کانادایی که صدها مطالعه پزشکی را در مورد این موضوع مرور کرده و برخی از تحقیقات خود را انجام داده اند، به این نتیجه می رسند که نیازی به نگرانی در مورد قرار گرفتن در معرض سرمای متوسط نیست – این تأثیر مخربی بر سیستم ایمنی بدن انسان ندارد. وقتی بیرون هوا سرد است باید لباس گرم بپ.شید و اگر احساس ناراحتی می کنید، یا اگر قرار است برای مدت طولانی در خارج از منزل باشید که شرایطی مانند سرمازدگی و هیپوترمی خطرآفرین است، باید مواظب باشید چون رابطه ی سرما خوردگی و سیستم ایمنی بدن جدی است و در دماهای خیلی پایین و سرد تر می تواند مشکل ساز باشد.

ورزش و عملکرد سیستم ایمنی

ورزش منظم یکی از ارکان زندگی سالم است. سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد، وزن بدن را کنترل می کند و در برابر انواع بیماری ها محافظت می کند. اما آیا به طور طبیعی بین ورزش و عملکرد سیستم ایمنی ارتباطی وجود دارد و ورزش کردن به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت آن کمک می کند؟

ورزش با افزایش تولید سلول‌ها و آنتی‌بادی‌های ضد عفونت، که می‌تواند به بدن در مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک کند، به تقویت دفاع طبیعی بدن کمک می‌کند. همچنین به تقویت ریه ها و قلب کمک می کند که بدن را قادر می سازد بهتر با عفونت مبارزه کند. علاوه بر این، ورزش به کاهش استرس کمک می کند، که می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. ورزش همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند که می تواند به توزیع سلول های مبارزه کننده با عفونت در سراسر بدن کمک کند. ورزش منظم همچنین می تواند به یک سبک زندگی سالم کمک کند که می تواند به حمایت از دفاع طبیعی بدن کمک کند. در نهایت، ورزش و عملکرد سیستم ایمنی بدن رابطه ی مستقیم و موثری بر روی هم دارند و قطعا ورزش منظم می تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک بسیاری کند.

قهوه فوری سوپریم و سایر طعم های قهوه گانودرما دکتر بیز، به عنوان یک مکمل سیستم ایمنی با مواد کاملا ارگانیک، یکی از محصولات معروف در زمینه تقویت سیستم ایمنی بدن و بیماری های خود ایمنی است.

اطلاع از اخبار از طریق پیامک:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.