رژیم لاغری سریع

رژیم لاغری سریع

قبلتر در رابطه با مفهوم لاغری و نکات موثر در روند لاغری افراد و رژیم لاغری سریع صحبت کرده ایم که می‌توانید از طریق این لینک (چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم) آن را مطالعه کنید. در لاغر شدن نکات بسیاری حائز اهمیت است که به طور خلاصه می‌توان یک روند لاغری ایده آل را در داشتن یک لایف استایل استاندارد که شامل رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی موثر هست در نظر گرفت.

همچنین استفاده از مکملهای ارگانیک لاغری که بدون عوارض هستند و می‌توانند سرعت چربی سوزی و لاغری را افزایش دهند و به عنوان یک تسریع کننده ی روند لاغری همیشه مورد توجه افراد بوده اند که برخی از برترین مکملهای لاغری یعنی دمنوش لاغری دکتر بیز و قهوه سوپریم را برای این منظور به طور کامل معرفی کرده ایم.

در این مقاله سعی کرده ایم تا معروف‌ترین و موثرترین رژیم‌های لاغری مرسوم در دنیا را به شما معرفی کنیم، نقاط قوت و ضعف هرکدام را بشناسیم و همچنین نتایج و دست آوردهای هر یک را نیز بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید

رژیم لاغری اصولی

اگر به دنبال داشتن اندامی لاغرتر هستید، تنها نیستید. میلیون ها نفر در سراسر جهان در حال انجام ماموریت کاهش وزن و سلامتی هستند. اما با وجود اطلاعات بسیار زیاد، دشوار است که بدانید از کجا شروع کنید. به همین دلیل است که رژیم لاغری اصولی می تواند یک انتخاب عالی برای افرادی باشد که به دنبال خوش اندام شدن هستند.

رژیم لاغری نوعی رژیم است که بر تعادل سالم غذاها با تاکید بر گزینه های غنی از مواد مغذی و کم کالری تمرکز دارد. این نوع رژیم برای کمک به دریافت کالری کمتر و کاهش وزن تدریجی طراحی شده است. خوردن انواع غذاهای سالم و پرهیز از اقلام فرآوری شده و پر کالری، کلید یک رژیم لاغری موفق است.

برای شروع رژیم لاغری خود، با ایجاد تغییرات کوچک اما معنی دار در عادات غذایی خود شروع کنید. به عنوان مثال با افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و محدود کردن غذاهای فرآوری شده شروع کنید. همچنین می توانید پروتئین های بدون چربی مانند ماهی، مرغ و لوبیا را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. خوردن وعده های کوچکتر غذا نیز می تواند به کاهش کالری بدون احساس گرسنگی کمک کند.

علاوه بر رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم بخش مهمی از رژیم لاغری است. سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در پنج روز در هفته ورزش کنید. این می تواند شامل فعالیت هایی مانند شنا، پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری باشد.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که رژیم های لاغری به زمان و صبر نیاز دارند. انتظار نداشته باشید که یک شبه نتایج را ببینید ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد تا متوجه تغییراتی شوید. به همین دلیل مهم است که با انگیزه بمانید و راه هایی برای ادامه مسیر پیدا کنید. ایجاد اهداف کوچک و دست یافتنی و جشن گرفتن موفقیت هایتان می تواند به شما کمک کند تا انگیزه داشته باشید.

رژیم لاغری یک راه عالی برای شروع سریع سفر کاهش وزن است. با تمرکز بر یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم، می توانید وزن کم کنید و سالم تر شوید. با صبر و فداکاری می توانید به اندام باریکی که آرزویش را داشتید برسید.

رژیم لاغری سریع

برای درک مفهوم رژیم لاغری سریع ابتدا باید حد نرمال کاهش وزن در یک بازه ی زمانی خاص را بدانیم. کاهش وزن ۰.۵ تا ۱ کیلو گرم در هفته برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود. کاهش وزن را می توان با کاهش کربوهیدرات ها، خوردن پروتئین بیشتر، وزنه زدن و خواب بیشتر ادامه داد.

اگرچه کاهش وزن پاسخی برای همه مشکلات سلامتی نیست، نکاتی وجود دارد که در صورت توصیه پزشک به کاهش وزن ایمن کمک می کند. پس یک رژیم لاغری سریع و ایده آل رژیمیست که منجر به کاهش وزن طولانی مدت با کاهش مداوم ۰.۵ الی ۱ کیلوگرمی در هفته پیش رود.

با این حال، بسیاری از رژیم‌های غذایی که برای کمک به کاهش وزن طراحی شده‌اند، باعث می‌شوند احساس گرسنگی یا سیری نداشته باشید، یا گروه‌های اصلی غذایی را حذف می‌کنند که تمامی این رژیم‌ها غیر ایمن در نظر گرفته می‌شوند. به این دلایل ممکن است رعایت یک رژیم غذایی سالم برای شما چالش برانگیز باشد.

هر کسی نیازهای منحصر به فردی دارد و سبک ها و نکات مختلف غذایی ممکن است برای شما بهتر از دیگران کار کند. پس باید بدانید در طراحی یک رژیم لاغری سریع، فرمول یکسانی برای همه وجود ندارد.

برخی از اصول کلی وجود دارد که در طراحی رژیم لاغری سریع برای کاهش وزن اعمال می شوند، صرف نظر از اینکه رژیم کم کربوهیدرات را دنبال می کنید یا رژیمی که بر غذاهای کامل تاکید دارد. شما می توانید با تغذیه سالم، انتخاب دقیق کربوهیدرات ها و اهداف زیر وزن کم کنید:

  • سطح اشتها و گرسنگی خود را کاهش دهید و در عین حال راضی نگه دارید
  • کاهش وزن مداوم را در طول زمان ایجاد کنید
  • به بهبود سلامت متابولیک خود در همان زمان کمک کنید
  • در رژیم غذایی خود قند کمتری به نسبت چربی‌ها مصرف کنید
  • لاغر شدن را به مقدار کم ولی پیوسته به پیش ببرید

برخی از نکات ممکن است به کاهش وزن سریع کمک کند، اما کاهش وزن سریع به ندرت پایدار است. اگر روی سلامتی بلندمدت و عاداتی تمرکز کنید که بتوانید به آنها پایبند باشید، احتمال کاهش وزن و بهبود سلامتتان بیشتر شده و لاغریتان، لاغری پایداری خواهد بود.

چگونه در ۳ مرحله ساده وزن کم کنیم

  1. کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید

کربوهیدرات‌های تصفیه شده به محصولات فرآوری شده ی دارای کربوهیدرات گفته میشود که توسط کارخانجات صنایع غذایی تولید شده و عرضه می‌شوند پس اکثر محصولات سوپرمارکتی شامل این دسته‌بندی می‌شوند. با کاهش کربوهیدرات های تصفیه شده، ممکن است اشتهای خود را کاهش دهید، سطح انسولین خود را کاهش دهید و وزن خود را کاهش دهید.

با این حال، اثرات طولانی مدت رژیم کم کربوهیدرات ناشناخته است. ممکن است پیروی از یک رژیم غذایی با کالری کمتر پایدارتر باشد.

  1. پروتئین، چربی و سبزیجات بخورید

پروتئین، چربی‌های سالم مثل انواع مغزها، کربوهیدرات های پیچیده و سبزیجات را در هر وعده غذایی خود بگنجانید.

سبزیجات برگ سبز کم کالری و با مواد مغذی بالا مثل اسفناج برای حجیم کردن یک وعده غذایی عالی هستند.

  1. بدن خود را حرکت دهید

برای کاهش وزن، تمرینات استقامتی، مانند پیاده روی های سریع، دوچرخه سواری، شنا، رقصیدن و … یک گزینه عالی است. اگر این امکان وجود نداشته باشد، تمرینات قلبی نیز موثر هستند.

آنچه برای شما پایدار است و می‌توانید به طور منظم انجام دهید را انتخاب کنید.

چقدر سریع وزن کم خواهید کرد

برای پاسخ به این سوال که چقدر سریع وزن کم خواهیم کرد باید بگوییم که مقدار کاهش وزن در افراد مختلف دارای بازه های زمانی متفاوتی است و به عوامل متغیری از جمله مقدار اضافه وزن، سطع فعالیت بدنی فرد، ژنتیک و … بستگی دارد. کاهش وزن ممکن است در هفته اول برنامه غذایی سریع باشد، اما بعد از آن کندتر اما پایدارتر شود. شما معمولاً در هفته اول هم چربی بدن و هم وزن آب را از دست می دهید.

اگر برای اولین بار در رژیم غذایی و عادات ورزشی خود تغییراتی ایجاد کنید، ممکن است سریعتر وزن کم کنید.

در بیشتر موارد، از دست دادن ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته بی خطر است، مگر اینکه پزشک شما خلاف آن را پیشنهاد کند. اگر می خواهید سریعتر از آن وزن کم کنید، با پزشک خود در مورد سطح ایمن کاهش کالری صحبت کنید.

علاوه بر کاهش وزن، یک رژیم کم کربوهیدرات می تواند سلامت شما را از چند راه دیگر بهبود بخشد:

  • سطح قند خون در رژیم های غذایی کم کربوهیدرات به طور قابل توجهی کاهش می یابد
  • تری گلیسیرید تمایل به کاهش دارد
  • کلسترول LDL (بد) کاهش می یابد
  • فشار خون به طور قابل توجهی بهبود می یابد

یادتان باشد که برخی از نشانگرهای سلامتی، مانند قند خون و کلسترول، می توانند با کاهش وزن عمومی بهبود پیدا کنند. پس لاغری میتواند زمینه ساز بهبود بسیاری از اختلالات در بدن باشد.

رژیم غذایی کانادایی

رژیم غذایی کانادایی بر اساس رژیم مدیترانه ای است. رژیم مدیترانه ای به عنوان حمایت از سلامت قلب و کاهش وزن توسط متخصصان تایید شده است. مصرف غذاهای متنوع در این رژیم غذایی از جمله میوه ها و سبزیجات، غلات، حبوبات، دانه ها، ماهی و روغن های سالم توصیه می شود. با این حال، گوشت قرمز و شیرینی باید محدود شود.

رژیم غذایی کانادایی از نظر الگوی مصرف غذا، شبیه رژیم مدیترانه ای است. یک رژیم غذایی سالم کانادایی شامل دو نوع است: یک رژیم غذایی ۷ روزه و یک رژیم غذایی ۱۳ روزه. به عنوان مثال، نیمی از بشقاب باید با میوه ها و سبزیجات، یک چهارم غلات کامل و یک چهارم پروتئین پر شود.

مقدار مجاز کالری دریافتی روزانه در رژیم لاغری کانادایی

مقدار مجاز کالری دریافتی در رژیم لاغری کانادایی روزانه ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری است. این رژیم به افراد کمک می کند تا ۱۰ کیلوگرم در عرض دو هفته وزن کم کنند. علاوه بر کاهش کالری در این رژیم، سطح فعالیت فرد نیز بسیار مهم است. یعنی هر چه فرد با این رژیم تحرک بیشتری داشته باشد در کاهش وزن موفق تر خواهد بود. از غذاهای زیر در رژیم غذایی کانادایی باید اجتناب شود:

  • کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده
  • چربی های اشباع شده و چربی های ترانس

در عوض، این مواد غذایی باید به وفور استفاده شوند:

  • میوه ها و سبزیجات
  • ماهی
  • گوشت و مرغ بدون چربی
  • تخم مرغ
  • لوبیا
  • لبنیات
  • آجیل
  • غلات

خوردن غذاهای کم کالری و سالم در رژیم غذایی کانادایی بسیار مهم است.

قوانین مهم تحت رژیم اصلی کانادایی

این یک رژیم غذایی کوتاه مدت است، اما سخت است. این رژیم حدود ۱۵ روز طول می کشد و رژیم باید دقیقاً رعایت شود. قوانین مهم تحت رژیم اصلی کانادایی شامل موارد زیر است (بهتر است رژیم اصلی کانادایی ۱۳ روز طول بکشد نه ۱۵ روز:

  • اگر فرد اصول ذکر شده در این رژیم را به درستی اجرا نکند باید رژیم را قطع کند. او حق ندارد ۶ ماه رژیم را تکرار کند.
  • در رژیم غذایی کانادایی ۳ وعده غذایی وجود دارد که باید از همان غذاهای ذکر شده در آنها استفاده شود.
  • فرد می تواند در روزهای خاصی موادی را به رژیم غذایی خود اضافه کند، اما باید همه آنها را یادداشت کند.
  • این رژیم شامل میان وعده نیست.
  • هنگام پیروی از این رژیم، بهتر است از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.
  • نوشیدن آب زیاد در این رژیم توصیه می شود.

رژیم غذایی کانادایی چه فوایدی دارد؟

رژیم غذایی کانادایی دارای فواید زیادی است. از جمله مزایای رژیم غذایی کانادایی عبارتند از:

  • تغییر متابولیسم برای همیشه و کاهش وزن آسان تر.
  • کمک به سطح مناسب مواد مغذی در بدن به دلیل مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات
  • کاهش مصرف قند و حذف الکل، در نتیجه به سلامت بدن کمک می کند
  • بهبود سلامت و زیبایی پوست
  • بهبود خلق و خو
  • هضم بهتر غذا و متابولیسم بهتر
  • سم زدایی بدن
  • درمان سندرم روده تحریک پذیر
  • به دلیل مصرف زیاد فیبر به درمان یبوست کمک می کند

با توجه به اینکه تاکنون تحقیقات کافی در مورد این رژیم انجام نشده است، نمی توان ادعاهای مطرح شده در مورد آن را تایید کرد.

رژیم غذایی کانادایی چه عوارضی دارد

علیرغم اینکه رژیم کانادایی باعث کاهش وزن سریع می شود، اکثر متخصصان تغذیه آن را توصیه نمی کنند، از جمله مهمترین عوارض رژیم غذایی کانادایی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

بی ثباتی کاهش وزن

تلاش برای کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه غیر منطقی و غیر اصولی به نظر می رسد. از آنجایی که رژیم کاهش وزن کانادایی بسیار سخت است، منجر به یک سبک زندگی سالم نمی شود. اگر فردی در این رژیم بسیار گرسنه باشد، ممکن است غذاهای ممنوعه بخورد و در این روند کل رژیم غذایی را از بین ببرد در نتیجه بی ثباتی کاهش وزن در این روش وجود دارد.

محدودیت در مصرف غذاهای مغذی

مصرف نکردن انواع غذاها و محدودیت در مصرف غذاهای مغذی به عنوان بخشی از رژیم غذایی کانادایی می تواند منجر به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن شود. چندین متخصص استفاده از قرص های مولتی ویتامین را برای کاهش این مشکل پیشنهاد کرده اند، اما مکمل ها همیشه نمی توانند به اندازه مواد غذایی مورد نیاز بدن موثر باشند. سایر عوارض رژیم غذایی کانادایی که بر اثر محدودیت در مصرف غذاهای مغذی به وجود می آید عبارتند از:

  • احتمال افزایش وزن
  • سنگ کیسه صفرا
  • خستگی
  • سرگیجه
  • ریزش مو
  • خشکی پوست

ساعات مجاز مصرف غذا

ساعات مجاز مصرف غذا از دیگر محدودیت‌های رژیم غذایی کانادایی است. شمارش کالری تنها راه کاهش وزن نیست. به همین دلیل است که بسیاری از رژیم ها بر کیفیت غذا و درشت مغذی ها تاکید دارند. اهمیت زمان غذا را نمی توان نادیده گرفت. امروزه محققان دریافته اند که زمان غذا خوردن تاثیر بسزایی در کاهش وزن دارد.

توصیه می شود افراد شام خود را حداقل ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب بخورند. در نتیجه فرد می تواند قبل از خواب مقداری کالری بسوزاند و با آرامش بیشتری به رختخواب برود. علاوه بر این، یک شام زودهنگام باعث افزایش دوره روزه داری بدن می شود که باعث افزایش چربی سوزی و تنظیم اشتها و هورمون های قند خون می شود.

به نظر می رسد ناهار اندکی بر کاهش وزن تأثیر می گذارد. آنچه در مورد زمان ناهار قابل توجه است این است که باید بزرگترین وعده غذایی در روز باشد. در حالی که نظرات مختلفی در مورد اینکه نخوردن صبحانه به کاهش وزن کمک می کند یا نه وجود دارد، به خاطر داشته باشید که برای کاهش وزن باید حداقل ۱۲ ساعت بین شام و اولین وعده غذایی روز بعد فاصله داشته باشید.

رژیم کانادایی چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم غذایی کانادایی به دلیل ۱۳ روز تغذیه ناکافی، شوک بزرگی به بدن وارد می کند. بعد از این مدت بدن گرسنه می شود و میل به خوردن بیشتر می شود. در رژیم غذایی کانادایی نه تنها چربی بدن کاهش می یابد، بلکه آب نیز از بین می رود. به دلیل شوکی که رژیم کانادایی به بدن وارد می کند، فرد در مدت زمان کوتاهی وزن کم می کند ولی این کاهش وزن در بلند مدت نتیجه ی عکس پیدا می‌کند.

دستور العمل ها و برنامه های غذایی برای رژیم ۱۵ روزه کانادایی

روز صبحانه ناهار شام
روز اول قهوه سیاه بدون شکر و شیر ۲ تخم مرغ آب پز + اسفناج پخته استیک بدون چربی
روز دوم قهوه سیاه + ۱ تکه نان غلات کامل ۲۰۰ گرم ژامبون استیک بدون چربی + کاهو و سالاد خیار (با میوه های تازه به جز موز)
روز سوم قهوه سیاه + ۱ تکه نان سبوس دار ۲ تخم مرغ آب پز + سالاد گوجه و لوبیا سبز ۱ عدد ژامبون + سالاد خیار و کاهو
روز چهارم قهوه سیاه + ۱ تکه نان سبوس دار هویج پخته یا خام با پنیر سالاد میوه + ماست
روز پنجم هویج پخته یا خام + لیمو + قهوه ماهی کبابی با گوجه فرنگی خام استیک کبابی + سالاد سبز
روز ششم قهوه سیاه + ۱ تکه نان سبوس دار ۲۰۰ گرم سینه مرغ کبابی ۲ تخم مرغ آب پز + هویج
روز هفتم چای لیمو استیک کبابی + میوه هر چیزی که می خواهید حتی اگر در این لیست نباشد
روز هشتم قهوه سیاه با مقداری شکر ۲ عدد تخم مرغ آب پز + اسفناج ۲۰۰ گرم استیک کبابی
روز نهم قهوه سیاه + ۱ تکه نان سبوس دار استیک کبابی + سالاد سبز ۲۰۰ گرم ژامبون
روز دهم قهوه سیاه + ۱ تکه نان سبوس دار ۲ تخم مرغ آب پز + گوجه فرنگی + سالاد لوبیا سبز ژامبون و کاهو و سالاد خیار
روز یازدهم قهوه سیاه + ۱ تکه نان سبوس دار هویج پخته یا خام + پنیر سالاد میوه + ماست
روز دوازدهم و سیزدهم سیاه قهوه + ۱ تکه نان سبوس دار سینه مرغ کبابی + گوجه فرنگی ۲ عدد تخم مرغ آب پز + هویج

نکات مهم رژیم لاغری سریع کانادایی

رژیم کانادایی توسط چه کسی قابل مصرف است؟ زنان باردار، کودکان و افراد مبتلا به دیابت یا انواع خاصی از سرطان نمی توانند رژیم غذایی کانادایی را مصرف کنند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در مورد رژیم غذایی کانادایی بدانید، نکات مهم رژیم ۱۵ روزه کانادایی عبارتند از:

  • این رژیم در ابتدا ۱۳ روز بود اما برای تثبیت بهتر وزن و تبدیل آن به رژیم ۱۵ روزه می توانید آن را دو روز دیگر ادامه دهید.
  • در طول این رژیم روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.
  • این رژیم باید بدون کوچکترین تغییری رعایت شود تا موثر باشد.
  • با این رژیم حداقل ۵ کیلوگرم وزن کم خواهید کرد.
  • بعد از چند ماه، فقط در صورت افزایش وزن، رژیم را برای سه روز آخر تکرار کنید.
  • این رژیم نباید بیش از یک بار در سال مصرف شود.

ورزش موثر در رژیم غذایی ۱۵ روزه کانادایی

در طول رژیم لاغری سریع کانادایی باید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید تا به نتایج خوبی برسید. تمرینات و ورزش موثر در رژیم غذایی ۱۵ روزه کانادایی را می‌توان به شکل زیر در نظر گرفت:

  • هر روز ۱ ساعت پیاده روی با شدت متوسط
  • شنا به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه
  • از آنجایی که پاها به اندازه عرض شانه ها باز می شوند، شکم و باسن باید برای ۱۰ شمارش به داخل کشیده شوند و ریه ها باید پر از هوا شوند. در حالی که شکم و باسن منقبض هستند، دست ها را از طرفین بالا بیاورید و منتظر ۱۰ شمارش باشید. پس از خارج کردن هوا، دست ها را پایین بیاورید و شکم و باسن را رها کنید. ده بار این عمل را تکرار کنید.
  • می توانید از ورزش های دیگر مانند دویدن، دوچرخه سواری، کوه‌نوردی و … نیز استفاده کنید.

با رعایت رژیم غذایی ۱۵ روزه کانادایی می توان در مدت زمان کوتاهی به میزان قابل توجهی وزن کم کرد و در کوتاه مدت به اهداف کاهش وزن خود نزدیک خواهید شد. برای کاهش وزن موثر، باید دستورالعمل ها را دقیقا دنبال کنید. اینکه آیا این رژیم غذایی مناسب است یا خیر، بر اساس نظر متفاوت است. برای کاهش وزن اولیه توصیه می کنیم از دستورات یک متخصص تغذیه پیروی کنید.

اطلاع از اخبار از طریق پیامک:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.